Er zijn veel onbekendheden in de geschiedenis van de fiets. Dat is best wel opvallend, aangezien het zo’n alledaags vervoersmiddel is. In deze blog presenteren we je een aantal sleutelmomenten in de ontwikkeling van de fiets. Fietsenwinkel Amstelveen helpt je graag met vragen over je fiets.

In 1818 werd het dandy-paard of de loopmachine uitgevonden door Karl von Drais. Dit vervoersmiddel werd door de bestuurder zelf voortbewogen met de voeten. Er zat geen rem op en ook geen stuurmechanisme.

1850 was het jaar van de eerste driewieler, deze vorm zorgde voor een stabiele wegligging.

De eerste echte fiets werd in 1869 uitgevonden door Ernest Michaux en Pierre Lallement. In 1861 kwamen daar de trappers en rad bij, maar remmen bestonden nog niet.

In 1870 werd de Penny Farthing uitgevonden. Deze fiets had een groot voorwiel en een klein achterwiel. Het zadel bevond zich boven het grote wiel en op een behoorlijke hoogte. Dit maakte dat het erg moeilijk was om er op te gaan zitten, laat staan om ermee te rijden. We kunnen dus wel stellen dat het geen effectieve uitvinding was, wel zeer curieus.

Met de komst van de veiligheidsfiets in 1885 leek ook het praktisch vernuft weer teruggekeerd. De wielen hadden dezelfde grote. Je zat weer een stuk lager en dat was wel zo veilig. Er werd een ketting en trappers gebruikt om deze voort te drijven.

Het trappen tegen de berg op ging vanaf 1903 een stuk sneller door de uitvinding van de versnellingen die vandaag de dag ook nog tegenkomen.

Voor kinderen was het vanaf 1920 feest, omdat in dat jaar een echte kinderfiets geïntroduceerd werd. Tien jaar later voegt Schwinn een springvork en een extra dikke band toe aan de fiets, dit speciaal om de wildheid van jongens op hun fiets te compenseren. Dit ontwerp werd later uitgewerkt tot de eerste mountainbike.

Sinds de laatste eeuwwisseling zien we steeds meer elektrische fietsen in het straatbeeld. Zo’n fiets is onder nadere geliefd bij senioren, omdat deze fiets de bestuurder bij het trappen ondersteund met een elektromotor. Dit noemen we trapondersteuning.

Tenslotte de fiets die werk op zonne-energie. Dit is een idee dat er vanuit gaat, dat een fiets die buitenstaan via het zonlicht stroom kan opwekken. Zo hoef je niet naar huis te trappen.

Conclusie

De historie van fiets is opmerkelijk en kent vreemde familieleden, maar de ontwikkeling heeft zich tot in onze eeuw voortgezet en dat maakt dit alledaagse vervoersmiddel best een beetje bijzonder. Het bewijs dat de fiets een ontzettend goed idee was.