Reisclaims zijn een terugkerend kenmerk van het nieuws, vaak om alle verkeerde redenen. Hier zijn enkele populaire vragen en antwoorden over letselschade.

Q. Wat is de meest voorkomende kwestie bij het indienen van een claim in het buitenland?

Mogelijkheid om plichtsverzuim te bewijzen door te verwijzen naar lokale normen. Input is vaak vereist van collega’s en advocaten in het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden, hoewel de claim nog steeds kan worden vervolgd in dit land.

  1. Wat zijn de voordelen van het gebruik van een advocaat in Nederland in plaats van het land waar je een vordering wilt indienen?

Het is waarschijnlijker dat een rechtszaak in dit land plaatsvindt dan in het buitenland; er bestaat de mogelijkheid om een medisch onderzoek te ondergaan in dit land en er zijn geen taalbarrières. Eisers kunnen het ook vervelend vinden om terug te keren naar het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden.

Q.  Welke top drie tips zou je geven aan iemand die overweegt een schadeclaim in het buitenland in te dienen?

  1. Spreek met een advocaat die ervaring heeft met het indienen van schadeclaims.
  2. Verzamel bewijzen van de aankoop van de vakantie, omdat dit relevant is voor de manier waarop de vordering kan worden ingesteld.
  3. Neem zo snel mogelijk contact op met getuigen terwijl het bewijs nog vers in hun geheugen ligt.

Heb je in het buitenland een ongeval of ziekte gehad, aarzel dan niet om contact op te nemen met een letselschade specialist of een juridisch loket. Een letselschade specialist kan je adviseren wanneer het gaat om een whiplash, auto ongeluk, aanrijding, bedrijfsongeval of bijvoorbeeld na letsel na een medische fout. Zorg er ook voor dat je een letselschadezaak kiest het keurmerk Branchevereniging Nederlandse Letselschade Experts heeft. Dit keurmerk waarborgt dat het belang van het slachtoffer altijd centraal staat.