Ontdek hier waarom CRM-software zo belangrijk is in customer relationship management.

Digitale transformatie heeft een grote impact op een aantal industrieën. Concreet worden verschillende softwareoplossingen gebruikt. Zo worden ERP-systemen gebruikt om alle centrale bedrijfsprocessen van een bedrijf digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze vervolgens zowel worden aangestuurd als geoptimaliseerd, zodat waardevolle middelen effectiever kunnen worden ingezet. Tegelijkertijd is CRM ook van groot belang. In het volgende willen we daarom de rol van CRM-software gedetailleerd bekijken en laten zien in welke gebieden en industrieën het wordt gebruikt en welke voordelen het daar kan opleveren.

De betekenis van CRM software

De betekenis van CRM is Customer Relationship Management. Aan de ene kant is dit de consistente oriëntatie van een bedrijf op zijn eigen klanten, en aan de andere kant gaat het ook gepaard met het systematisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen. CRM-software  is geschikt voor het digitaal in kaart brengen van alle CRM-processen. De software fungeert als centrale gegevensopslag voor alle klantinformatie. Zo kan voor elke klant een apart digitaal bestand worden aangemaakt, waarin alle informatie van stamgegevens tot contactgeschiedenis wordt opgeslagen.

CRM-software voor elke branche

Kortom, bedrijven van alle groottes en industrieën kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Het vereiste profiel voor een geschikt systeem wordt echter sterk beïnvloed door de grootte van het bedrijf en de branche-affiliatie. Kortom, hoe groter een bedrijf, hoe hoger de eisen voor geschikte CRM-software. Ook met het vereiste aantal gebruikers en het vereiste scala aan functies nemen de kosten van een geschikt systeem meestal toe. Branche-affiliatie heeft op zijn beurt een aanzienlijke invloed op welke exacte functies een adequate CRM-software zou moeten hebben. De belangrijkste CRM-functies zijn in principe verkoop, marketing, klantenservice, callcenter, contactbeheer, rapportage, projectbeheer en workflowbeheer. Afhankelijk van de branche-affiliatie van het bedrijf, kunnen andere functies en kenmerken echter ook relevant zijn.

CRM-software voor gastronomie

Op dit punt zal dit worden geïllustreerd door de horeca als voorbeeld. Ook horecabedrijven, zoals restaurants en cafés, kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Naast de grootte van het bedrijf zijn de specifieke vereisten afhankelijk van de vraag of een bedrijf kan worden toegewezen aan volledige catering, systeemcatering of kassacatering. Niettemin zijn er enkele essentiële overeenkomsten in de vereiste profielen van bedrijven in de horeca voor geschikte horecasoftware, die hieronder in meer detail zullen worden onderzocht.

POS-software

In de gastronomie speelt de koppeling met pos-software (Point of Sale Software/ Point-of-Service Software) een belangrijke rol. Dit is in wezen een kassasysteem. In het tijdperk van digitale transformatie is POS-software echter veel meer dan alleen een factureringssysteem. Het is eerder een uitgebreid, digitaal systeem dat ook klantloyaliteitsprogramma’s ondersteunt, zoals bijvoorbeeld digitale klantenkaarten. In de gastronomie kan POS-software in principe de taken van tafelbediening, menubesturing, documentcontrole en keukenbesturing dekken.

Verbinding met de website

In het tijdperk van digitalisering fungeert je eigen website als digitaal boegbeeld of etalage van je eigen bedrijf. Een eigen aanwezigheid op internet is daarom van groot belang. Het volledige potentieel ontvouwt zich echter pas wanneer nieuwe gasten via de website kunnen worden gewonnen. Hiervoor is een koppeling van de website met uw eigen CRM-software aan te raden, zodat inkomende klantvragen direct centraal verwerkt kunnen worden.